Ik+ / wij+ kwaliteitszorg
Onderwijskwaliteit analyse
Soms staat de kwaliteit van het onderwijs op een school onder druk of heb je als schoolleider de ambitie ‘er meer uit te halen’ en weet je niet waar te beginnen. Wij helpen schoolleiders in beeld te brengen wat de huidige situatie is m.b.t. de onderwijskwaliteit, de onderwijsorganisatie en gedeelde praktijken in de klas. Dit doen we door beleidsdocumenten te lezen, interviews te houden en klassenbezoeken te doen. De precieze aanpak gaat altijd in overleg en is maatwerk voor elke school. We gebruiken hierbij o.a. het Toezichtskader van de Inspectie.
De analyse op zich is niet het doel maar de dialoog die we hierover op gang brengen. Vanuit dit gesprek ontstaat helderheid. Waar liggen de mogelijkheden? Waar zit de urgentie? Wat staat ons als school te doen? Wat vraagt dat aan (onderwijskundig) leiderschap? Wat is in het licht hiervan een passende inrichting van de kwaliteitszorg?
Wij begeleiden hierbij de betrokkenen vanuit jullie team en stellen vanuit onze kennis en ervaring precies die vragen die helpen de juiste antwoorden te vinden. Van daaruit helpen we jullie om volgende stappen te zetten.
Visie op onderwijs verhelderen
Schoolleiders stellen samen met het team doelen waaraan zij willen werken. Zij leggen deze doelen en ambities vast in school- en jaarplannen. Denk aan het verbeteren van de rekenresultaten, de implementatie van een nieuwe methode of het versterken van het burgerschapsonderwijs. De doelen zijn specifiek gericht op de populatie van de school: wat zien we bij onze leerlingen en onszelf, wat staat ons vanuit deze analyse te doen?
Voordat je doelen kunt vaststellen is het belangrijk dat er binnen de school een gezamenlijk gevoeld verlangen is naar wat je met elkaar wilt bereiken. Wat is onze gezamenlijke bedoeling of visie?
Om hiertoe te komen is het van essentieel belang dat je met elkaar beelden deelt over ieders manier van kijken naar kinderen, het leren en ontwikkelen van kinderen en het leren binnen een professionele organisatie.
Wanneer in de school de gezamenlijke bedoeling helder en ‘van iedereen is’, dan is dat bevorderlijk voor het leren van zowel groepen als de hele school. Het werkt ook als filter m.b.t. alles wat er op de school afkomt. Bij alle gestelde eisen en vragen van buiten de school kunnen de schoolleider en de teamleden bepalen hoe dit zich verhoudt en bijdraagt tot de bedoeling. Dat helpt in keuzes maken in wat je doet, maar ook zeker in wat je (nu nog) niet doet.
Wij helpen schoolteams in het voeren van de dialoog om samen te komen tot een gedeelde bedoeling en daarmee een gedeeld verlangen van waaruit gewerkt kan worden. Dat doen wij op eigen wijze, met diepgang én lichtheid. Vragenstellend, prikkelend en uitnodigend om nieuwe perspectieven te ontdekken.
Ik+ / wij+ Interne Begeleiding
De Intern Begeleider / Kwaliteitscoördinator heeft op scholen een belangrijke rol in het bewaken en ontwikkelen van de kwaliteitszorg.
Zijn belangrijkste taak is het bijdragen aan het leren van leraren en de professionele teamcultuur. Hij initieert en bewaakt de leerprocessen binnen de school. Vanuit pro-activiteit zorgt hij voor passende leerlingenzorg en is hij er voor de leerkrachten, met name in de klas, op die momenten dat het lastig wordt.
Beleidsdocumenten en analyse-instrumenten zijn geen doel op zich. De Intern Begeleider zorgt ervoor dat zij ondersteunend zijn voor de leraar in de klas, het leren en de ontwikkeling van de leerling en de samenwerking met ouders en samenwerkingspartners.
Dit alles vraagt om gerichte ontwikkeling en vakmanschap. We bieden:
- hulp en ondersteuning bij de inrichting van jullie kwaliteitszorg. Dat betekent: coaching on the job van IB’s bij de invulling van hun vak waarbij samen wordt gewerkt aan een ik+/wij+ systeem van kwaliteitszorg
- coaching en training van IB’s (1 op 1 en in groepen) op de ontwikkeling van die competenties waar de schoolcontext om vraagt in de groei naar een ik+/wij+ school.