School-organisatie-structuur verbeteren
Een logische stap om mee te beginnen
Voor veel scholen betekent groeien naar een wij+ schoolorganisatie een cultuurverandering. In hoe mensen met elkaar omgaan, in wat zij doen, in wat ze zeggen en ook in wat zij niet doen en zeggen.
En hoe doe je dat, cultuur veranderen?
Goed kijken naar de structuur van je organisatie kan een essentiële eerste stap voor schoolleiders. Denk daarbij aan hoe mensen gegroepeerd zijn in de school als het gaat om samen reflecteren, samen kennis delen, samen organiseren. Wie werkt met wie samen? En wanneer? Hoe overleggen mensen met elkaar in een vergaderstructuur. Wat leggen we daarin vast en waar geef je als schoolleider de ruimte aan professionals?
Belangrijk sturingsdomein
De structuur van de organisatie is een belangrijk sturingsdomein voor schoolleiders. Door de organisatie zo in te richten dat deze ondersteunend is aan het leren van leraren maak je het gemakkelijker en schep je de condities om dat leren veel en vaak te doen. We helpen schoolleiders in kaart te brengen hoe nu de structuur van de organisatie bijdraagt aan het samenwerken en leren binnen de school.
Kleine onderwijsteams
Vanuit die analyse helpen wij een volgende stap te maken in het bouwen aan goede, ondersteunende schoolorganisatiestructuur. Werken in kleine onderwijs teams waar ’teamcoaches’ worden opgeleid om steeds dié interventies te doen die bijdragen aan het leren van leerkrachten en het werken vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid, is daar een voorbeeld van.
Lees hier een korte schets over hoe dat er in de praktijk kan uitzien.