Onze uitgangspunten bij het begrip professionaliteit
Wij zien als het fundament van de professionele ik+ /wij+ schoolorganisatie:
- de leraar is een professional, hij wil het goede goed doen. Hij is altijd bezig is met zijn eigen functioneren te verbeteren en de juiste keuzes te maken want hij weet zich totaal verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn onderwijs en
- leraar zijn is een collectief beroep, je bent samen verantwoordelijk voor de totale cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen en daar oefenen je permanent positieve invloed op uit.
We zien dan leraren die:
zich echt verbinden aan de opgestelde doelen in het jaar- en schoolplan en erop gericht zijn deze doelen in de klas te realiseren. Dit lukt wanneer er sprake is van een teamcultuur waarin teamleden reflecteren op zichzelf, de reflectieve dialoog voeren, samen kennis delen en samen organiseren (ik+ / wij+ professionele teamcultuur).
En we zien dan dat:
het leiderschap en de inrichting van de kwaliteitszorg zich primair richten op de professionalisering van de leerkracht en de ontwikkeling van de ik+/wij+ teamcultuur. Schoolleiders en Intern Begeleiders/kwaliteitscoördinatoren dragen hier (vanuit hun eigen positie) aan bij door te sturen, te inspireren, te stimuleren, en de ondergrens van het functioneren te bewaken (ik+/wij+ leiderschap en kwaliteitszorg).
Doelen van onze teamcoaching
Een flinke stap zetten in de richting van een collectief waarin mensen anders gaan kijken naar zichzelf, elkaar en alles wat ze mee-maken.
Een team worden waarin zo wordt samengewerkt dat lastige situaties naar ieders tevredenheid vanuit eigenaarschap worden beetgepakt en opgelost. Waarbinnen ieder zijn eigen invloed pakt in het belang van het collectief. Waar ieder reflecteert op de actualiteit en het eigen aandeel daarin. Waar ieder eigenhandig van zijn slechte gevoel een goed gevoel maakt en zo zijn rol pakt in de groei van dit team.
En bovenal, een team waarin ieders startpunt steeds weer is zijn eigen interne ik+ dynamiek.
Een ik+/wij+ teamcultuur wordt gevorm door professionals die zelfvoorzienend en vanuit zelfsturing met plezier samen het verschil willen maken en dat ook doen.
Onze aanpak bij een teamtraject: de 3 x 3
We richten ons bij onze begeleiding steeds op de 3 samenhangende terreinen:
- de basis van overleg en communicatie op orde brengen
- de kwaliteit van het gesprek naar een volgend niveau brengen
- de essentiële competenties ontwikkelen om de intra- en de interactie positief te beïnvloeden
Daarbij werken we steeds met de 3 niveaus van teamdynamiek:
- hoe zijn we met elkaar in gesprek
- wat speelt er tussen ons
- wat speelt er in mij
En de 3 elementen in relatie tot alle ingesleten belemmerende patronen:
- samenhang
- aandeel
- mogelijkheid
Ontwikkeling op deze samenhangende gebieden zie je terug in werkplezier, werkvermogen, innovatie, collectieve verantwoordelijkheid, leerresultaten in brede zin, aantrekkelijkheid van de school voor leerlingen, ouders en medewerkers.
We ontwerpen samen op maat
Geen team is gelijk aan een ander team. Elk team heeft baat bij het meest bij hen passende en op maat gemaakt aanbod dat we in samenwerking ontwerpen. Bovendien zijn wij ook voortdurend in beweging en leren we steeds weer van al onze dagelijkse ervaringen met schoolteams. Dus geen enkel teamtraject is gelijk aan het vorige.
De volgende elementen zijn heel waarschijnlijk wel onderdeel:
- Scholing in het ik/wij+ perspectief
- We schuiven aan bij reguliere overleggen voor observatie, coaching on the job en hier en nu interventies (leren door modeling)
- Individuele interviews of in kleine groepjes om de persoonlijke ontwikkeldoelen te formuleren in het licht van de huidige en de gewenste teamdynamiek
- Teambijeenkomsten, al het geleerde koppelen aan het werken met actuele casuïstiek, bewustwording, inzichten, perspectief wijziging, intenties stellen, oefenen met positief beinvloeden van de interne dynamiek en de teamdynamiek
- MT coaching, zonder zelfsturend professioneel leiderschap geen zelfsturende professionals in het team en voor de groep
- Coaching Directeur op het ik+ /wij+ leiding geven aan dit traject
- Het opleiden van teamcoaches/kartrekkers/ influencers om steeds dié interventies te doen die bijdragen aan het ik+/wij+ team dat iedereen voor ogen heeft