Coachend lesgeven
Kwaliteitszorg
Professionele cultuur
Leiderschap
Organisatie
Coachend lesgeven
Kwaliteitszorg
Professionele cultuur
Leiderschap
Organisatie
Onze visie op onderwijs
Schoolleiders stellen samen met het team doelen waaraan zij willen werken.
Zij leggen deze doelen vast in school- en jaarplannen. De doelen zijn specifiek gericht op de populatie van de school: wat zien we bij onze leerlingen en onszelf, wat staat ons vanuit deze analyse te doen? Wat doen we dit jaar wel? En ook: wat doen we (nog) niet?
De bedoeling
Voordat je doelen kunt vaststellen is het belangrijk dat er binnen de school een gezamenlijk gevoeld verlangen is naar wat je met elkaar wilt bereiken. Wat is onze gezamenlijke bedoeling (onze visie)?
En om hiertoe te komen is het van essentieel belang dat je met elkaar beelden deelt over ieders opvattingen mbt kinderen (kindbeeld), het leren en ontwikkelen van kinderen en het leren binnen een professionele organisatie.
In een professionele ik+ / wij+ schoolorganisatie zien we dat leerkrachten vanuit deze bedoeling:
- dagelijks bezig zijn met hun ontwikkeling als leerkracht en zichzelf en elkaar bevragen, uitdagen en sturen. Om steeds die keuzes te maken die de leerlingen en de klas echt verder helpen in hun persoonlijke en cognitieve ontwikkeling (ik+ / wij+ lesgeven)
- zich echt verbinden aan de opgestelde doelen in het jaar- en schoolplan en erop gericht zijn deze doelen in de klas te realiseren. Dit lukt wanneer er sprake is van een teamcultuur waarin teamleden samen reflecteren, de reflectieve dialoog voeren, samen kennis delen en samen organiseren (ik+ / wij+ professionele teamcultuur)
Alles gericht op verdere professionalisering
In de professionele ik+ / wij+ schoolorganisatie zien we verder dat het leiderschap en de inrichting van de kwaliteitszorg zich primair richt op de professionalisering van de leerkracht en de ontwikkeling van de ik+ / wij+ teamcultuur. Schoolleiders en Intern Begeleiders/kwaliteitscoördinatoren dragen hier (vanuit hun eigen positie) aan bij door te sturen, te inspireren, te stimuleren, en de ondergrens van het functioneren te bewaken (ik+ / wij+ leiderschap en kwaliteitszorg).
Het bepalen van de gemeenschappelijke bedoeling, de inrichting en uitvoering van de kwaliteitszorg en het leiderschap gebeurt allemaal vanuit de vraag: hoe draagt dit bij aan het leren en de ontwikkeling van leraren en zijn pedagogisch en didactisch handelen in de klas. Want de leraar in de klas heeft de (prachtige) directe invloed op de ik+ / wij+ ontwikkeling van leerlingen.
Ik+ / wij+ samenwerken
We weten dat een positieve invloed uitoefenen op schoolontwikkeling en de school creëren die je met elkaar voor ogen hebt, lukt wanneer mensen met elkaar interacteren en werken vanuit een perspectief van collectieve verantwoordelijkheid en autonomie (ik+ / wij+). Hoe je kijkt, bepaalt wat je doet. Het positief kunnen beïnvloeden van je eigen intra-actie is altijd het startpunt.
Een dag uit het leven van een ik+ / wij+ schoolteam
Hieronder beschrijven we een voorbeeld uit de praktijk; een dag uit het leven van een leerkracht (groep 1,2,3) op een ik+/wij+ school waar gewerkt wordt in onderwijsteams.
Er wordt gewerkt in 3 teams (groep 1-3, groep 4-6 en groep 7,8). Op deze school werken ze in de ochtend in de ‘eigen klas’ en in de middag groepsdoorbroken. Elke middag reflecteert het team samen kort op de dag en het eigen en gezamenlijk handelen. Een teamcoach is opgeleid en neemt hierin in eerste instantie het voortouw.
”Als ik ’s ochtends vroeg mijn lokaal binnenloop zijn mijn collega’s Manon, Sandra en Linda van de andere groepen daar alvast begonnen met het uitknippen en klaar leggen van het materiaal voor vandaag. Gisteren hebben we samen het weekrooster gemaakt en ook gekeken naar de inhoud van de lessen deze week. Wij leggen binnen ons aanbod het accent op een taalrijke leeromgeving, een speerpunt van onze school. Als alles klaarligt lopen we met ons vieren naar de teamkamer voor een kop koffie …