Onze uitgangspunten bij het begrip professionaliteit
1 We noemen de zorgprofessional niet voor niets een professional, je wil het goede goed doen. Je bent altijd bezig is met je eigen functioneren te verbeteren en de juiste keuzes te maken want je weet je totaal verantwoordelijk voor de kwaliteit van je werk.
2 zorgprofessional zijn is een collectief beroep, je bent samen verantwoordelijk voor de totale zorg van de patiënten en daar oefenen je als professional permanent positieve
invloedop uit.
Doelgroep
We werken met verschillende soorten teams. Denk bijvoorbeeld aan:
– een verpleegafdeling (artsen, verpleegkundigen, paramedische ondersteuning)
– een medisch stafbestuur c.q. verpleegkundig stafbestuur
– een vakgroep of maatschap van medisch specialisten
– een groep huisartsen binnen een gezondheidscentrum, HOED of andere samenwerkingsconstructie
– een groep afdelingshoofden, teamleiders of zorgmanagers
– een groep praktijkopleiders
– teams of vakgroepen die door een fusie een nieuwe manier van samenwerken moeten vormgeven
– een team artsen en/of verpleegkundig specialisten in een extramurale setting
– een groep landelijke sportartsen
– zorgbestuurders
– een bestuur van een beroepsvereniging
Doelen van de teamcoaching
Een flinke stap zetten in de richting van een collectief waarin mensen anders gaan kijken naar zichzelf, elkaar en alles wat ze meemaken. Een team worden waarin zo wordt samengewerkt dat lastige situaties naar ieders tevredenheid vanuit eigenaarschap worden beetgepakt en opgelost. Waarbinnen ieder zijn eigen invloed pakt in het belang van het collectief.
Waar ieder reflecteert op de actualiteit en het eigen aandeel daarin. Waar ieder eigenhandig van zijn slechte gevoel een goed gevoel maakt en zo zijn rol pakt in de groei van dit team. En bovenal, een team waarin ieders startpunt steeds weer is zijn eigen interne ik+ dynamiek.
Een ik+/wij+ teamcultuur wordt gevormd door professionals die zelfvoorzienend en vanuit zelfsturing met plezier samen het verschil willen maken en dat ook doen.
Onze aanpak bij een teamtraject: de 3 x 3
We richten ons bij onze begeleiding steeds op de 3 samenhangende terreinen:
– de basis van overleg en communicatie op orde brengen
– de kwaliteit van het gesprek naar een volgend niveau brengen
– de essentiële competenties ontwikkelen om de intra- en de interactie positief te beïnvloeden
Daarbij werken we steeds met de 3 niveaus van teamdynamiek:
– hoe zijn we met elkaar in gesprek
– wat speelt er tussen ons
– wat speelt er in mij
En de 3 elementen in relatie tot alle ingesleten belemmerende patronen:
– samenhang
– aandeel
– mogelijkheid
Ontwikkeling op deze 3 x 3 gebieden zie je terug in werkplezier, werkvermogen, innovatie, collectieve verantwoordelijkheid, leerresultaten in brede zin, aantrekkelijkheid van de afdeling voor patiënten en medewerkers.
We ontwerpen samen op maat
Geen team is gelijk aan een ander team. Elk team heeft baat bij het meest bij hen passende en op maat gemaakt aanbod dat we in samenwerking ontwerpen. Bovendien zijn wij ook voortdurend in beweging en leren we steeds weer van al onze dagelijkse ervaringen met schoolteams. Dus geen enkel teamtraject is gelijk aan het vorige.
De volgende elementen zijn heel waarschijnlijk wel onderdeel:
- Scholing in het ik/wij+ perspectief.
- We schuiven aan bij reguliere overleggen voor observatie, coaching on the job en hier en nu interventies (leren door modeling).
- Individuele interviews of in kleine groepjes om de persoonlijke ontwikkeldoelen te formuleren in het licht van de huidige en de gewenste teamdynamiek.
- Teambijeenkomsten, al het geleerde koppelen aan het werken met actuele casuistiek, bewustwording, inzichten, perspectief wijziging, intenties stellen, oefenen met positief beinvloeden van de interne dynamiek en de teamdynamiek.
- MT coaching, zonder zelfsturend professioneel leiderschap geen zelfsturende professionals in het team en voor de groep.
- Coaching leidinggevende(n) op het ik+ /wij+ leiding geven aan dit traject.
- Het opleiden van teamcoaches/kartrekkers/ influencers om steeds dié interventies te doen die bijdragen aan het ik+/wij+ team dat iedereen voor ogen heeft.